8 סיבות שבגללן לא כדאי להספיד את פייסבוק

דואגים למארק צוקרברג? מחפשים יורשת לרשת החברתית הגדולה בעולם? גבע קרא-עוז חושב שפייסבוק כאן כדי להישאר. לפניכם 8 סיבות שבגללן מוקדם להספיד את פייסבוק

 

בחודשים האחרונים, יותר ויותר מאמרים וכתבות בתקשורת עוסקים במצבה המתדרדר של פייסבוק. החברה סובלת מלא מעט בעיות: צניחה משמעותית בשער המניה נכון לסוף 2018, מתקפות של פוליטיקאים ורגולטורים, ביקורת ציבורית עזה בנושאי פרטיות ושימוש לא ראוי במידע על גולשים, הדיי הקמפיינים הרוסיים בבחירות בארה"ב, מאבקים אישיים בצמרת החברה ופרישת כמה בכירים בחברות הבת, שימוש ביח"צ בעייתי בניסיון להשפיע על מתנגדיה, כעס מצד מפרסמים גדולים על בעיות בנתונים שקיבלו – ועוד ועוד.

השאלה היא, האם הבעיות הללו מצביעות באמת על כשל במודל שעליו מבוססת פייסבוק. האם היא עתידה להתפוגג כמו גיאוסיטיז, מייספייס, יאהו וענקיות אינטרנט אחרות, או שהיא עתידה ללוות אותנו שנים ארוכות, כמו גוגל (או מיקרוסופט כדוגמה מעט שונה).

בטווח הרחוק, קשה אמנם להתנבא ודברים רבים עשויים להשתנות – אבל לדעתי, אם אנחנו מביטים לטווח הבינוני – נגיד 5-10 שנים מהיום – התשובה ברורה: פייסבוק כאן כדי להישאר, לשגשג, ולהרוויח הרבה מאוד כסף. למה? לפניכם 8 סיבות – מדוע לא כדאי למהר ולהספיד את פייסבוק.

1. כי היא הבית הדיגיטלי של מאות מיליוני אנשים – לאחר שימוש אינטנסיבי במשך שנים רבות, צברו משתמשים רבים בפייסבוק היסטוריה אדירה של חברים, תמונות, מידע, קשרים, עדכונים ועוד. החברה הצליחה, כמעט מראשיתה, לפצח את הסוד שחברות אינספור רדפו אחריו – ולהפוך למקום הראשון שאליו רוצים אנשים להיכנס, כשהם נכנסים לאינטרנט. אחרי גוויעתם של האינדקסים ודעיכתם של הפורטלים – הגיעו הרשתות החברתיות. הניוזפיד של פייסבוק, אותה גלילה אינסופית שמציגה מידע מבוסס אלגוריתם מחברים, אתרי חדשות, קבוצות ומפרסמים, מגלם בעבור מספר עצום של משתמשים – את האינטרנט עצמו. גם כשהבית שלך קצת מתיישן, או אולי מעצבן, לעבור בית זו החלטה מורכבת, בעיקר כשזה אומר לוותר על ההיסטוריה הדיגיטלית ועל אנשי הקשר שלך. העוצמה האדירה של פייסבוק שמבוססת על המידע שכבר נצבר בה, גדולה אפילו מזו של גוגל וג'ימייל בעבור משתמשים רבים.

2. כי היא פיצחה את נוסחת הפרסום הדיגיטלי – גוגל בנתה את העוצמה שלה לא בזכות איכותו של מנוע החיפוש, אלא בזכות המצאת ה"אדוורדס", שיטת פרסום אפקטיבית, מוכחת, זולה – שיצרה קטגוריה חדשה ורווחית להפליא. פייסבוק היא החברה היחידה שהצליחה לשחזר את ההצלחה של גוגל, כשבנתה קטגוריית פרסום חדשה המבוססת על פילוח אמיתי של תחומי העניין של הגולשים ופרסום טבעי למדי ב"פוש" (דחיפה) לניוזפיד, (לאנשים שעשויים להתעניין במוצר שלך), בניגוד לגוגל שמוכרת בעיקר פרסום ב"פול" (משיכה), לאנשים שכבר הביעו עניין במוצר שלך. הקטגוריה הזו לא הולכת לשום מקום, להפך, סביר שיותר ויותר תקציבי פרסום יועברו אליה על חשבון פלטפורמות אחרות, אפקטיביות הרבה פחות (והיא תוכל גם להתחבר לעולם "האינטרנט של הדברים", IOT – בעידן שבו כל מכשיר חשמל יתחבר לרשת). יתרה מזו – פייסבוק בניגוד לגוגל משלבת בין פרסום מכירתי מבוסס לידים, לפרסום תדמיתי.

3. כי בריחת הצעירים לא באמת מאיימת עליה – אחת הבעיות המרכזיות של פייסבוק היא ההתבגרות שלה ושל הקהל שלה. בהכללה, הנוער והצעירים משתמשים בה פחות ופחות, ובגילאים הצעירים, בכלל לא. מטבע הדברים, ברגע שההורים שם, הילדים לא רוצים להיות. עם זאת, חשוב לזכור שהאוכלוסייה בעולם מתבגרת, והגיל הממוצע שלה רק עולה. בקיצור – יש מספיק בני 25 פלוס בעולם… חוץ מזה, גם הילדים מתבגרים, וסביר שככל שהם יגדלו, חלקם לפחות יתחברו לפייסבוק. וחוץ חוץ מזה, אינסטגרם, הרשת הכי חזקה בקהלים הצעירים (למעט אצל הממש קטנים), שייכת כידוע לפייסבוק.


4. כי האלגוריתם שלה עוצמתי – מאחורי הקלעים של פייסבוק, נמצא אלגוריתם משוכלל שמאפשר לחברה לנווט, בעזרת שינויים קלים, את הנעשה באתר. היא יכולה לשלוט באופן די מדויק בחשיפת התכנים – וברצונה להגביר או להפחית ז'אנרים מסוימים. כך למשל היא קיצצה באכזריות את המשחקים הדבילים שמילאו את הניוזפיד בעבר, או חיסלה באבחה את תכני הקליקבייט סטייל באזזפיד. רק באחרונה, כשהיא הרגישה שהתכנים נהיים מסחריים מדי – היא העצימה את פיצ'ר הקבוצות שהפך לדומיננטי, ובעתיד הקרוב יש להניח שהסטוריז יקבלו קידום דומה. פייסבוק מודדת בכל רגע בדיוק מה הגולשים רוצים ועושים, ויודעת כיצד ישפיעו השינויים שהיא עושה על זמן השהיה ועל פרמטרים אחרים.

5. כי היא יודעת לתקן את עצמה – פייסבוק עשתה שלל טעויות בעבר (מתי בפעם האחרונה עשיתם Poke למישהו?) אחד הדברים שבנו את העוצמה שלה, הוא היכולת להכיר בטעויות, לזרוק לפח פיצ'רים לא מוצלחים ולהתנסות בחדשים. נכון, עם ההתבגרות הגיעה גם מידה מסוימת של יהירות ואיטיות, ועדיין, ה-DNA של פייסבוק עדיין מאפשר לה גמישות רבה.

6. כי יש לה המון כסף בקופה – פייסבוק היא לא אובר או WEWORK ההפסדיות. היא מדפיסה מזומנים. לחברה יש תזרים חיובי עצום, וים של כסף בקופה. היא אמנם מבזבזת חלק ממנו על מיזמים שונים ומשונים, אבל זה עדיין משאיר לה די והותר מזומנים כדי לרכוש חברות אחרות כשצריך, וכדי להשקיע במו"פ.

7. כי יש לה עוד המון נכסים לא ממומשים – המסנג'ר שלה הוא הצלחה גדולה בארה"ב ובימים אלה מושקים בו עוד ועוד יישומים, הסטוריז כנ"ל, שלא לדבר על וואטסאפ. לפייסבוק יש הרבה מאוד פוטנציאל ליצירת הכנסות, שטרם מומש.

8. בגלל צוקרברג – כן, הוא חוטף המון אש ולפעמים בצדק, אבל בואו נזכור – האיש גאון. הוא בנה אימפריה מטורפת, במקום שבו טובים ורבים כשלו (הי גוגל פלוס!) – והוכיח שוב ושוב שהוא יודע, כמו ביל גייטס וסטיב ג'ובס, לשלב בהצלחה ביו חזון טכנולוגי לבין קשיחות עסקית. לא הייתי ממהר להמר נגדו.

הפוסט הזה פורסם בקטגוריה כללי, פייסבוק,‏ עם התגים , , , , .‏ קישור ישיר לפוסט.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *