Like למהפיכה
29/01/2011גם בפייסבוק הגודל לא קובע
06/03/2011סנונית ליס
הפעם זו לא טעות מביכה. לאחר שלפני כמה חודשים העלתה פייסבוק בטעות גרסת בטא לתצוגה חדשה לדפים וחזרה בה, אמש העלתה פייסבוק סוף סוף במתכוון את שדרוגי הדפים. אנו מביאים כאן סקירה קצרה של השינויים, המודגמים בעזרת דף יבואנית סוני אריקסון לישראל, אותו אנו מנהלים.
לשדרוג הדפים שני פנים: שדרוגים הנוגעים לממשק המשתמש של הדפים וגלויים לגולשי הדפים, ושדרוגים הנוגעים למנהלי הדף ומשפיעים על האופן שבו הם רואים פעולות בדפים ויכולים להתבטא בשם הדף.
שדרוג ממשק הדפים
באופן כללי, ממשק הדפים השתנה כך שיתאים לשינויים שערכה פייסבוק בחודשים האחרונים בממשק פרופיל המשתמש ובממשק פיד העדכונים שלה.
סטריפ תמונות ראשי
כמו בפרופילים אישיים, גם בראש הדפים מופיע כעת סטריפ תמונות המורכב מתמונות אחרונות שעלו בדף. בדומה למשתמשים פרטיים, גם מנהלים יכולים להסיר תמונות שאינן מתאימות לדעתם.
תפריט ניווט שמאלי
תפריט הניווט בדפים עבר לצד שמאל, בדומה לשינוי שהתרחש בפרופיל המשתמש בחודשים האחרונים, ולפני כן בדף הבית. עכשיו התפריט נמצא "איפה שאנשים מצפים שיהיה", לדברי פייסבוק
פילטר: פוסטים של הדף או של כולם
מאפיין זה כבר צף בעיצוב שונה בשבוע האחרון, והיה זמין עוד קודם לכן למנהלי דפים שבחרו להציג על קיר הדף רק פוסטים מאת הדף עצמו כדיפולט. כעת רואים כל המשתמשים שני פילטרים לעדכונים בקיר הדף: עדכונים "של הדף עצמו", או עדכונים "של כולם". מנהלי הדף יכולים להגדיר את הפילטר הדיפולטי בהגדרות הדף.
טופ ניוז מוטמע בקיר הדף
בבחירת תצוגה הפוסטים "של כולם", מציג קיר הדף את הפוסטים בסדר שאינו כרונולוגי, אלא מבוסס על שקלול של כמות האינטראקציות שעורר הפוסט ושל זמן העליה, כך שהפוסטים הכי עדכניים, שעוררו יותר שיחה, מוצגים בחלק העליון ביותר של קיר הדף. כך זוכים עדכונים של הדף עצמו לעדיפות על עדכוניהם של אוהדים. מנהלי הדף יכולים לראות פילטר נוסף שמאפשר להם לצפות בעדכונים בדף באופן כרונולוגי, וכן בעדכונים שהוגדרו אוטומאטית כספאם על ידי המערכת.
גם דפים אוהבים
תצוגת ה"דפים הקשורים" שהופיעה עד כה, התחלפה ב"לייקים של הדף". מעכשיו דף, בדומה למשתמש, יכול להגדיר דפים שהוא "מחבב". דפים אלו מוצגים בבר השמאלי בצורה בולטת מאשר בעבר. בהגדרות הדפים יכולים מנהלים לקבוע אלו דפים יוצגו כל הזמן (עד חמישה דפים) ואלו דפים יופיעו בחלק זה ברוטציה.
אתם והדף: חברים ולייקים משותפים
עד כה, הייתם יכולים לראות מי מחבריכם עשו לייק לדף כחלק מהסרגל השמאלי של הדף. תצוגה זו הוקטנה ועברה לצדו הימני של המסך, ומכונה כעת "אתם והדף". צורפה אליה תצוגת הדפים המשותפים שאתם והדף "מחבבים". תצוגה זו אמורה לשפוך אור על חוזק ועל טיב הקשר שבין משתמש לבין הדף בו הוא צופה. יש לשער ששקלול החברים והדפים המשותפים הוא זה שמרכיב את אלגוריתם ההמלצה האוטומטית של פייסבוק על דפים למשתמשים.
תכנית למנהלים
שדרוגים נוספים, ומעניינים יותר לטעמי, הם אלו הנוגעים למנהלי דפים. השינוי המרכזי הוא זה שמאפשר למנהלי דפים להתחבר לפייסבוק בתור הדף, ולא בשמם. עד כה, זיהתה פייסבוק באופן אוטומאטי מנהלי דפים בתור הדף במסגרת הדף עצמו ודיונים שיצר. כתוצאה מכך, לא יכל מנהל דף להשיב בשמו לעדכונים שיצר הדף או שמתרחשים על קיר הדף. מצד שני, מנהלי דפים לא יכלו להגיב בשם הדף לדיונים שהתרחשו מחוץ לדף. האפשרות החדשה מאפשרת למנהלי דפים להגיב בשם הדף גם לדיונים המתרחשים מחוץ לדף.
אוקיי, עשיתם לוגאין כדף, מה קורה עכשיו? תוכלו ליהנות מכמה יישומים חדשים: נוטיפיקיישנז לדף, ניוז פיד לדף ואפשרות לתקשר עם אנשי קשר נוספים בתור הדף.
נוטיפיקיישנז לדפים
עד כה לא נהנו מנהלי דפים מנוטיפיקיישנז לדף, ונאלצו להסתמך על סריקות חוזרות ונשנות של הדף כדי לאתר פעילות בו. תוספת זו תאפשר למנהלי הדפים לאתר ביתר קלות פעילות בדף, להשיב לאוהדי דף שהגיבו לעדכונים, ולהגיב לדיונים בהם השתתפו. עדכון מתבקש ביותר – אנחנו לייק!
ניוזפיד לדפים
אם אפשר לעשות לוגאין לדף, אך מתבקש שדף יהנה מניוז פיד משלו, וזה אכן המצב. התחברות כדף ולחיצה על Home יובילו את מנהל הדף ליוזפיד בו מוצגים עדכונים של דפים להם עשה לייק. בדף בית זה זמינים אותם פילטרים המוצגים בדפי הבית של משתמשים פרטיים: Top News / Most Recent. תקציר האינסייטס עבר ממסך הדף למסך הבית, ומוצג בצד השמאלי.
דפים מומלצים לדפים
פייסבוק רוצה לקדם את הקשרים החדשים בין דפים ומציגה בצדו הימני של דף הבית דפים עליהם היא ממליצה לדף לעשות Like. הדפים המוצגים בחלק זה הם אלו שזכו למספר הלייקים הגדול ביותר של אוהדי הדף. אף שחלק זה מספק נתון מעניין וחשוב למנהלי הדף, בחירה בפילוח זה אינה בהכרח אידיאלית. תחומים שעל דף להיות מזוהה עמם ושעל מנהלי הדף לעקוב אחריהם, הם דווקא אלו הקשורים לדפים שהדף עשה להם לייק, ולא לאוהדי הדף.
חיפוש לדפים
השאיפה לקשר בין דפים מתבטאת גם ביצירת אלגוריתם חיפוש מיוחד לדפים. בהתחברות כדף, משתנה אלגוריתם החיפוש ומותאם גם הוא לדפים. החיפוש מציג דפים ואפליקציות לפני אפשרויות אחרות.
השדרוגים הנעלמים
באותו עדכון החמקמק שצף לו לפני כמה חודשים, הוסיפה פייסבוק לקירות הדפים אפשרות מיון דומה לזו שקיימת בפיד בדף הבית: עדכונים אחרונים מול עדכונים עיקריים – אלו אותם עדכונים שזכו למספר התגובות הרב ביותר. עדכון זה מוטמע בעדכון הנוכחי בעיצוב שונה.
שני עדכונים נוספים שהופיעו באותו פרכוס פייסבוקי אינם נכללים שדרוג הנוכחי. אלו הם אפשרות להעלאת סקרים ולהעלאת דיונים, ללא שימוש באפליקציות מיוחדות. לדעתנו חבל שלא התווספו לדפים.
עוד תוספת מתבקשת שלא נכללת בשדרוג הנוכחי, היא אפשרות למשלוח הודעות פרטיות לגולשים בשם הדף. כמנהלי דפים אנו נתקלים פעמים רבות במצבים בהם אנו מעוניינים לתקשר ישירות עם גולשים, אך כרגע דפים אינם יכולים לשלוח הודעות אישיות. מקום תיבת ההודעות האישית נשאר מיותם בהתחברות כדף, יש לקוות שפייסבוק מבינה צורך זה, ועובדת על תיבת הודעות ייחודית בהתחברות כדף.
אז מה היה לנו כאן?
צעד קטן גדול: פייסבוק מרחיבה באופן מתבקש את ההפרדה בין מנהלי דפים לבין הדפים עצמם, ומספקת למנהלי דפים ממשק עבודה נוח והגיוני יותר. כמו כן, פייסבוק מחזקת את הקשרים בין דפים, מאפיין שעשוי לסייע למנהלים לקדם את דפיהם ולעודד שימוש בפייסבוק לשיתופי פעולה מסחריים בין מותגים. עם זאת, יישום מרכזי ונחוץ – שליחת הודעות פרטיות למשתמשים בשם הדף, לא נכלל בשדרוג. כמו כן, מאפיינים מעודדי שיחה, כגון אפשרות ליצרת סקרים, עדכוני דיונים מיוחדים, ומיון להודעות מובילות על קיר הדף – לא נכללו בשדרוג, ולדעתנו חבל שכך. אל דאגה, אפשר לסמוך על פייסבוק שבקרוב יצטרפו לשדרוג זה מאפיינים נוספים שישנו שוב את התמונה התכולה.