לקוח חדש לסנונית שירותי תוכן – רילקומרס
08/12/2011אפוסתרפיה – לקוח חדש לסנונית שירותי תוכן
31/12/2011סנונית ליס
דף הפייסבוק של "אדי" זכה בתואר דף המותג הטוב בישראל בתחרות "פיינליסט" של כלכליסט שבה שפטתי. מהו בעצם דף פייסבוק טוב? קבלו כמה מחשבות בנושא
באחרונה היה לי הכבוד להמנות על השופטים שבחרו את דף מותג הפייסבוק הטוב ביותר בישראל בתחרות "פיינליסט" של עיתון כלכליסט. במקום הראשון זכה דף "אדי" החשוב ובצדק לדעתי. לא קשה למשוך אלפי אוהדים בפייסבוק כשלרשותכם עומד תקציב עשיר ופרסים יוקרתיים – ומותגים רבים מצליחים ליצור שיחה אוהדת בפייסבוק סביב נושאים שקל ונעים לדבר עליהם. אבל דף אדי הצליח למשוך לא מעט אוהדים ולייצר שיחה למרות שאינו מציע פרסים יקרי ערך ואף על פי שהנושא שבו הוא עוסק לא יגרום לכם לחייך מעל למקלדת באמצע יום העבודה העמוס שלכם.
מהו דף פייסבוק איכותי?
כמו לשאלות רבות בכל הקשור למדיה חברתית, גם לשאלה זו אין תשובה נכונה אחת ויחידה. התשובה תלויה במשיב ובנקודת מבטו. חברי המעצבים ישימו לב לעיצוב הדף, מתכנתים יחפשו אפליקציות מעניינות, מנהל השיווק יתעניין ביכולתו של הדף לחזק את המותג ולייצר מכירות. וכולם יסתכלו לפני ואחרי הכל – על מספר האוהדים (לשמחתי, בשנה האחרונה עלתה המודעות גם לקריטריונים נוספים).
כמי שעוסקת בתוכן אני מתבוננת, דבר ראשון, במלל ובשיחה המופיעים בדף. כשמתייחסים לדף פייסבוק יש לזכור שלא מדובר באתר שהגולש נחשף אליו באופן חד צדדי כשהוא "נוחת בו". אוהדי דף פייסבוק נתקלים בדף בעיקר דרך העדכונים שהוא מייצר. הם מגיבים לעדכונים ובעקבות תגובותיהם עוד גולשים נחשפים לעדכונים.
נכון – עיצוב איכותי הוא נחוץ ומושך, אפליקציות ותחרויות מסייעות למשוך אוהדים, לשמר אותם ולגוון את הפעילות בדף, אך ביום יום – עדכונים הם נקודת ההשקה העיקרית של הדף עם לקוחותיו ואיכותם היא שתקבע כמה אוהדים ימשיכו להיחשף לדף ואיזה רושם הוא ישאיר עליהם.
זה! לא! סטתוס טובב… : עדכונים בפייסבוק מורכבים מטקסט המצטרף לתוכן כגון קישורים, תמונות או סרטונים. מילים הן אלו שמגיעות לגולשים, הן אלו שמעבירות את המותג לאוהדים שלו. אם העדכונים לא רהוטים, לא מעניינים, מכילים שגיאות כתיב והגהה – המטרה מוחמצת.
מה אתה אומר: ניסוח טוב, כמובן, אינו מספיק. הדף צריך להביא לגולשים שלו עולם מעניין של תוכן ומידע בנושאים שבהם הוא עוסק.
מי שם? דף אמנם אינו אדם, אך הוא ישות וירטואלית – דובר אחד המתקשר עם אוהדיו. כשמקימים דף, כדאי להתייחס אליו כפי ששחקן מתייחס לדמות אותה הוא מגלם ולאפיין אותו. כדאי להחליט האם יש לנו כאן עסק עם דף רציני או הומוריסטי, משועשע ומשעשע או חמור סבר, האם מדובר בדף המשתמש בסלנג (ואם כן, איזה סוג של סלנג – של בני נוער, גיקים, חיילים וכו'?) או שמקפיד על שפה נקיה ורשמית, האם הדף מתייחס לעצמו בלשון רבים או בלשון יחיד? גיבוש תשובה לשאלות האלו לפני תחילת העבודה יעזור ליצור עולם תוכן אחיד ופעילות איכותית.
דיבור חדיש: דף פייסבוק אינו אתר ויש לייצר תוכן המעודד מעורבות גולשים. עדכוני התוכן צריכים לערב ככל האפשר את המשאב החשוב ביותר של הדף – האוהדים שלו.
אינטראקציה: הכוונה כאן אינה למספר שמופיע תחת הכיתוב "Talking about this" – שכן מספר זה לא בוחן את איכות האינטראקציה, אלא רק את כמותה, והוא נגזר בחלקו מכמות האוהדים בדף ומגורמים כמו קהל יעד ונושא הדף. אותי באופן אישי מעניין לראות אם הדף מצליח לנהל שיחה איכותית עם אוהדיו: לאחר שעדכון עורר תגובות – האם הדף ממשיך לנהל עם הגולשים שיחה בנושא? האם הדף משיב להודעות גולשים ואיך, האם הוא מצליח ליצור שיח אישי עם אוהדיו – לעודד תחושות חיוביות כלפי המותג, ליצור דיאלוג בלתי אמצעי?
שירות לקוחות: האם הדף מקפיד להשיב לשאלות ולפניות של לקוחותיו? איך מגיב הדף לתלונות של לקוחות? האם הדף מצליח להפוך לקוח לא מרוצה לשגריר שיעיד שקיבל שירות לקוחות טוב? פתחו אפליקציה בעלות עשרות אלפי שקלים, משכו עשרות אלפי אוהדים – כל זה מתפספס אם דף לא מקפיד, באופן בסיסי, לכבד את אוהדיו ולספק להם מענה ידידותי, אדיב וחברי.
נכון, הסעיפים המפורטים כאן לא יצליחו למשוך לבדם עשרות אלפי אוהדים לדף הפייסבוק – לצורך כך נחוצים בדרך כלל גם פרסום ו/או פעילות תחרותית. הם גם לא יספקו בשר לקומוניקט יחסי ציבור סקסי, אבל הם מהווים את הבסיס ההכרחי לניהול דף פייסבוק איכותי, שיספק ערך אמיתי למותג לאורך זמן.