ניהול דפי פייסבוק לעסקים

מאת סנונית ליס

באחרונה שפטתי בתחרות "פיינליסט" של כלכליסט, לבחירת דף הפייסבוק הטוב ביותר לעסקים קטנים. אין ספק שפייסבוק עשויה להיות כלי שיווקי מתאים ומשתלם במיוחד לבעלי עסקים קטנים. פייסבוק מאפשרת לבעלי עסקים קטנים להיחשף למספר עצום של גולשים וליצור קשר עם לקוחות פוטנציאלים רבים מאד, בהשקעה קטנה יחסית. פייסבוק מאפשרת לבעלי עסקים לייצג את עצמם ברשת בקלות, להפיץ את המסרים השיווקים שלהם וליצור קשר בלתי אמצעי עם הקהל. בעקבות התחרות – הנה 10 טיפים לשימוש ברשת החברתית הפופולארית לעסקים קטנים

1.  ניהול דפי פייסבוק לעסקים – דף או פרופיל? בעלי עסקים קטנים רבים שעושים צעדים ראשונים בפייסבוק מתלבטים אם לפתוח דף או פרופיל (קבוצה בדרך כלל אינה אופציה מתאימה לעסקים קטנים לכן נוותר עליה מראש). התשובה – באופן עקרוני, היא דף פייסבוק. דפים הם הפלטפורמה המתאימה לעסקים בפייסבוק, והרשת החברתית תכננה אותה במיוחד עבורם. פרופיל משתמש אינו אפשרות אידיאלית, מאחר שמשתמש יכול לצבור רק עד 5,000 חברים, אינו יכול לפרסם את עצמו ולא עומדים לרשותו כלים נוספים שמוצעים לדפים. עם זאת, פרופיל משתמש מציע כלים שדף אינו מציע: הוא מאפשר להזמין חברים ישירות ולשלוח הודעות אישיות. כמו כן, ניתן להמיר פרופיל פייסבוק לדף.

לכן, כשמדובר בעסק המושתת על אדם אחד, למשל – גרפולוג, מעצבת, עו"ד, או כשמדובר בעסק קטן שמעוניין להזמין אנשי קשר באופן אישי, ניתן לפתוח פרופיל משתמש ולהמירו לדף בהמשך.

משתמש שירות לקוחות: בשל מאפייני פייסבוק, דפי פייסבוק אינם יכולים לנהל תכתובת ישירה עם גולשים. לכן עסקים רבים מחזיקים גם משתמש מיוחד לצורך שירות לקוחות, או מנהלים עם לקוחותיהם תכתובות אישיות מהמשתמש הפרטי של בעליהם. 

2. תנו לאוהדים להרגיש אתכם: דף פייסבוק הוא כלי מצוין להעברת תחושה. עזרו לאוהדים שלכם להרגיש אתכם ולהכיר את מהות העסק שלכם – ואתכם כמי שעומדים מאחוריו. אם אתם עוסקים בבישול, צלמו מנות שבישלתם. אם אתם עוסקים במוזיקה, העלו קטעי הופעות, קישורים לשירים שהקלטתם ושאהבתם. אם יש לכם בית קפה, העבירו תמונות ותכנים שיעזרו לאוהדים שלכם להרגיש את האווירה שבו. חלקו עם האוהדים שלכם את התשוקה שלכם לנושא שבו אתם עוסקים, כתבו מחשבות, תחושות ורשמים שלכם לגבי התחום שבו אתם עוסקים. להט, מסירות, אהבה לעשיה – כל אלו מושכים קהל, יכולים לעבור בעזרת דף פייסבוק ואי אפשר לזייף אותם.

דף בדולינה שזכה במקום השני בתחרות פיינליסט. אפשר להרגיש את האהבה לעולם הבדים

דף בדולינה שזכה במקום השני בתחרות פיינליסט – אפשר ממש להרגיש את האהבה לבדים

3. הפגינו את המומחיות שלכם: בדף פייסבוק אתם יכולים להפגין באופן בלתי אמצעי את יתרונותיכם בתחום שבו אתם עוסקים. נחזור לדוגמת השף – השתמשו בדף כדי לחלוק מתכונים מיוחדים, לספר על חומרי גלם יוצאי דופן שאתם מכירים ולהשיב על שאלות גולשים. אם אתם מציעים מוצר מסוים, השתמשו בדף כדי להדגים את יחודיותו ויתרונותיו על פני מוצרים אחרים בשוק. 

4. התאימו את העדכונים שלכם לפייסבוק: גלישת פייסבוק אינה דומה לעלעול במגזין או לקריאת כתב עת מקצועי. זה לא המקום למאסות ארוכות, למאמרים אקדמיים ולניסוחים מסורבלים. צרו את העדכונים שלכם במיוחד עבור פייסבוק, אל תעתיקו מילה במילה טקסט אחר. תמצתו את המסרים שלכם, הסבירו אותם בפשטות, כתבו אותם בצורה מסקרנת, מושכת, מזמינה וקלה להבנה. כשאתם מעבירים מסרים מורכבים יותר, אתם יכולים לקשר את העדכון למאמר באתר חיצוני, למשל בבלוג שלכם. תמונות עובדות בפייסבוק כיום טוב יותר מכל מדיום אחר. צרפו לעדכונים שלכם תמונות מקוריות שימשכו את עין האוהדים לעדכון שלכם. 

5. הזמינו לפעולה: פייסבוק מתוכננת כך שככל שעדכון זוכה למספר גדול יותר של אינטראקציות (תגובות, לייקים, שיתופים) – כך אנשים רבים יותר נחשפים אליו. לכן, אחת ממטרותיכם היא לזכות למספר אינטראקציות גדול ככל האפשר בכל עדכון. נסחו את עדכוניכם כשאלה שמזמינה את האוהדים לספר לכם על דעתם, הזמינו את אוהדיכם ללחוץ לייק לעדכון או לחלוק אותו עם אנשי הקשר שלהם באמצעות Share. שלבו את ההזמנה לפעולה בעדכונים באופן שאינו מאולץ או חוזר על עצמו, כדי שלא להעיק על אוהדיכם.

6. תכננו עדכונים: בעלי עסקים רבים מקימים דף אך אינם מצליחים לתחזק אותו לאורך זמן. ניתן למצוא בפייסבוק שלל דפים המתפקדים כמצבות, ועושים שירות תדמיתי רע לעסק שעומד מאחוריהם. לפני פתיחת הדף, כדאי לקחת בחשבון שמדובר בהתחייבות ובעבודה יום יומית. כדי להמנע מהזנחה של הדף, תכננו לוח עדכונים שבועי. מומלץ לעדכן דף לפחות פעמיים בשבוע, ועד פעמיים ביום (אירועים מיוחדים או דפים העוסקים בחדשות שוטפות עשויים להצדיק עדכונים תכופים יותר). תכננו מראש אלו עדכונים תעלו בכל יום בשבוע ומתי בערך תעלו אותם.

7. איך מתכננים לו"ז עדכונים? הנה שני כללי אצבע שמומלץ לפעול לפיהם לצורך ניהול דפי פייסבוק:

  • גוונו את סוגי העדכונים שתעלו: סטטוס טקסטואלי, קישור למאמר חיצוני, תמונה, סרטון וקישור לתכנים משלכם – כגון למאמר בבלוג שלכם. תכננו את הדברים כך שתעלו עדכונים ממגוון סוגים.
  • גוונו את נושאי העדכונים שלכם: השתמשו בעדכונים שלכם כדי לבנות עולם תוכן משלכם. דף הוא מעין מגזין אינטרנטי משלכם, השתמשו בו כדי ליצור זירה שבה תשוחחו עם לקוחותיכם על התחום שבו אתם עוסקים. אל תשתמשו בדף רק כדי להעלות תוכן שיווקי על העסק שלכם. העלו גם תכנים הקשורים לתחום עיסוקכם בצורה נרחבת יותר ושיעניקו לאוהדים שלכם ערך מוסף.

8. גיוס אוהדים: אחד מהאתגרים הבולטים ביותר העומדים בפני בעלי עסקים בעת ניהול דפי פייסבוק הוא אתגר גיוס האוהדים. זמן קצר לאחר הקמת דף הפייסבוק תגלו שקשה למשוך אליו אוהדים רבים מאד ללא מאמץ והשקעה. איך למשוך אוהדים לדף הפייסבוק? הנה מספר כלים בסיסיים:

  • ספרו על הדף שלכם: טריוויאלי, אבל לא כולם עושים את זה. ספרו על הדף שלכם לאנשי הקשר שלכם, ללקוחותיכם, לבני משפחה ולחברים. הזמינו אותם להזמין חברים שעשויים להתעניין בדף. הזמינו את כל חברי הפייסבוק שלכם לדף שלכם בעזרת היישום הבא הזמין למנהלים ויישום ההזמנות באמצעות אימייל

  • הוסיפו את כתובת הדף לניירות הרשמיים שלכם: צברתם 25 אוהדים? מזל טוב! העניקו לדף שלכם כתובת מקוצרת והוסיפו אותה לכל ערוצי הקשר שלכם – לכרטיס הביקור שלכם, לחתימת האימייל שלכם ולנייר המכתבים הרשמי שלכם. הוסיפו קישור לדף באתר שלכם (ניתן לעשות זאת בעזרת כלים שונים שפייסבוק מציעה). תלו שלטי הזמנה לדף בבית העסק שלכם, ציינו את כתובת הדף בקבלות שלכם. שם המשחק הוא הפצה – וירטואלית ופיזית.
  • Smart Suggest To Friendsהאפליקציה החינמית המעולה הזו של חברינו מחברת Vsense מאפשרת לאוהדים להזמין חברים לדף, התקינו אותה והזמינו את אוהדיכם להשתמש בה.
  • תמריצים ופרסום: קשה למשוך לדף אוהדים רק בעזרת תוכן. בפייסבוק ישנם אינספור דפים וכולנו חשופים לכמות עצומה של מידע ותוכן. עסקים מעטים מצליחים למשוך אוהדים רבים רק מתוקף אהבת הלקוחות למותג או לתוכן שהם מציעים. כדי למשוך עוד אוהדים לדף שלכם, עליכם לדאוג שגולשים נוספים יידעו על קיומו ולתגמל אותם – לדאוג שהצטרפות אליו תהיה משתלמת עבורם. על פי רוב, תוכן, למרבה הצער, אינו תגמול מספיק. למטרה זו כדאי לשלב בין שני כלים: פרסום ותמריץ הצטרפות. את הפרסום ניתן לבצע בפייסבוק, בעזרת פרסומות פייסבוק המאפשרות פילוח יעיל מאד של גולשים. התמריץ יכול להיות קופון לכל מצטרף, תחרות נושאת פרסים או הטבות משתלמות לחברי הפייסבוק. שימו לב – תחרויות פייסבוק יש לבצע על גבי אפליקציות בלבד. 
9. דברו עם האוהדים שלכם: משכתם אוהדים? השתמשו בדף כדי לשוחח עמם. דף פייסבוק הוא כלי יעיל מאוד להיכרות עם לקוחותיכם, ללמידה של פלח השוק ושל קהל היעד שלכם, למשיכת לקוחות חדשים ולחיזוק קשרים עם לקוחות קיימים. דברו עם האוהדים שלכם בהנאה, באופן ובשפה שמתאימים למותג שלכם. תנו ללקוחותיכם לחוש שהם זוכים ליחס אישי ומתקבלים בברכה: 
  • העניקו שירות לקוחות: הקפידו לשוב לסרוק את הדף מדי יום ולהשיב על כל שאלה. הוכיחו ללקוחותיכם שאתם מנהלים עסק אמין ומערך שירות לקוחות שיעמוד לרשותם.
  • ערבו את לקוחותיכם בעסק שלכם: מתלבטים איזה מבצע לערוך, האם להביא מוצר כזה או אחר ואיזו מנה חדשה להשיק בבית הקפה שלכם? שאלו את האוהדים שלכם: העלו סקר או אלבום תמונות המציג את האפשרויות ובקשו מהאוהדים שלכם להצביע. כך תזכו במידע מהשטח ולקוחותיכם יזכו לחוש שהם מעורבים בעסק שלכם ויוכלו לקבל מכם שירות שמותאם אליהם.

10. משכו לידים, קונים, לקוחות: עם כל הכבוד ליחסי ציבור ולחיזוק הקשר עם הלקוח, כל בעל עסק מודד את אפקטיביות פעולות השיווק שלו בעזרת השורה התחתונה – שורת הרווחים. השתמשו בדף הפייסבוק שלכם כדי למשוך קונים ולקוחות או כדי למכור מוצרים. איך עושים את זה? הנה כמה דרכים – על קצה המזלג:

  • חנות בפייסבוק: אם אתם מוכרים מוצרים פיזיים, פתחו בדף שלכם חנות. לא, זה לא חייב להיות יקר. אתם יכולים, למשל, להשתמש בחנות החביבה של חברינו ב AppForma 
  • הציעו הטבות לאוהדים: תנו לאוהדים שלכם קופון הנחה (הנה אפליקציית קופון חביבה) והציעו הטבות, הנחות ומבצעים ייחודיים לאוהדי הדף שלכם.
  • מבצעי משיכה: השתמשו בדף שלכם כדי למשוך אוהדים לעסק שלכם. למשל – כל אוהד פייסבוק שיבצע אצלכם רכישה יזכה בתגמול נוסף.
  • משיכת לידים: השתמשו בדף כדי להגיע לסגירת עסקה עם אוהדיכם – ספקו להם הזדמנות לספק לכם פרטי קשר שבאמצעותם תוכלו ליצור עמם קשר ולהציע לכם את שירותיכם לקראת מכירה.

קטע מתוך הכתבה בכלכליסט, לקריאת הכתבה לחצו על התמונה
קטע מתוך כתבת כלכליסט. לכתבה המלאה

הפוסט הזה פורסם בקטגוריה כללי, ניהול דפי פייסבוק, ניהול תחרויות בפייסבוק, פייסבוק, שיווק ברשתות חברתיות, תוכן.‏ קישור ישיר לפוסט.

2 תגובות על ניהול דפי פייסבוק לעסקים

  1. סנונית שלום
    פרסמת חומר רב ומשכיל מאוד.

    ברשותך רק הערה .

    באחת הפסקאות את כותבת
    "קבוצה בדרך כלל אינה אופציה מתאימה לעסקים קטנים לכן נוותר עליה מראש"

    מכיוון שאני בא בגישה של "חשיבה שיווקית מופרעת" ,תרשי לי לחלוק על הקביעה הזו.

    דווקא עסקים קטנים, רצוי שיפתחו קבוצה ויתחזקו אותה, ובלבד אם יש להם מה לומר.

    רצוי, כמובן שהם ידעו למנף את החשיפה שהם יקבלו כמנהלי קבוצה, כדי לקדם את העסקים שלהם.

    מה שמתבקש כעת הוא לאחל לך ברכה "מופרעת", אולם מכיוון שאנו לא ממש מכירים ואין לי כוונה לפגוע, אשלח לך איחולי בריאות והצלחה.

    אם לא נדבר במהלך חנוכה, שיהיה חג שמח
    (שיהיה כמובן חג שמח עם הרבה אור, גם אם כן נדבר)

    כל טוב ושבת שלום
    יונתן
    http://www.facebook.com/yonatan.frenkel

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *